Sportschool type: tot welke van deze 4 types behoor jij?

In de fitness lopen veel verschillende soorten mensen. En uiteraard is niet iedere persoon hetzelfde. Mogelijk kom met hetzelfde doel als je buurman naar de sportschool. Je wilt afvallen of gewoon fit blijven. Breder worden of voorbereiden voor de marathon die je volgend jaar gaat lopen. Door het verschil in karakter van mensen, kunnen we verschillende groepen onderscheiden. We geven in dit artikel in eerste instantie de sportscholen inzicht in hoe ze kunnen omgaan met bepaalde typen klanten.

Het gaat er ons om dat er op basis van gedrag verschillende persoonlijkheden te onderscheiden zijn. Het is onze missie om zoveel mogelijk mensen met verschillende karakters te helpen met het krijgen en behouden van een gezond lichaam. Wanneer je werkt met mensen, is dit artikel nog eens extra leuk om te lezen.

Haal alles uit je training!

Wanneer je dit leest, herken je jezelf misschien wel in een bepaald type klant. Je bent lid van een sportschool en wij van Buikspieren.nl helpen je graag om alles uit je training te halen. Wij willen met dit artikel dus absoluut niet oordelen of mensen in een hokje stoppen.

Hoe ga je om met een allesweter?

Bij dit type klant is het belangrijk om jezelf niet teveel te verdedigen. Dit kan leiden tot een vijandige positie ten opzichte van elkaar. Het helpt wel wanneer je beargumenteerd waarom jouw manier van trainen goed is. Je leest tenslotte alles van Buikspieren.nl en weet erg veel van training en voeding. De allesweter moet je laten aangeven waarom hij vindt dat zijn manier van trainen goed is. Ombuigen van dit gedrag valt of staat met het overtuigen en beargumenteren waarom deze persoon het anders zou moeten doen. Iets kan best goed zijn wat hij denkt of doet, alleen misschien niet op dit moment of in zijn trainingsschema. Het komt bijvoorbeeld niet overeen met zijn doelstelling. Een mooi feitje voor de allesweter is: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.


De kletsmajoor

Deze persoon of dit type klant komt vaak met een maatje in de sportschool. Tijdens het trainen wordt het gesprek dat buiten begonnen is, binnen rustig afgewerkt. De trainingen zijn vaak niet al te intensief, omdat ze elkaar van het werk afhouden. Soms storen ze andere klanten. Bijvoorbeeld wanneer ze lang op een toestel blijven zitten, die ze niet gebruiken. Ken jij een kletsmajoortje?


Hoe ga je om met de kletsmajoor?

Het is ideaal wanneer kletsmajoren een apart schema hebben, waarmee ze kunnen trainen. Met een vol schema, hebben ze bovendien minder tijd om bij te kletsen. Soms moet je deze klanten aanspreken op hun gedrag. En dan vooral wanneer het druk is en andere klanten er minder prettig door kunnen trainen. Je wilt tenslotte iedereen tevreden houden. Klets je zelf te veel in de sportschool? Misschien is je schema niet uitdagend genoeg. Stel jezelf de volgende vraag: hoe kan ik mijn training afwisselen of intensiveren?


De (over)enthousiaste klant

De (over)enthousiaste klant is de persoon, die na het inschrijven zo’n 4 of 5 keer per week te zien is. Het zijn de mensen die ineens het roer omgooien en besluiten om gezond te gaan leven. Het gaat er vooral om dat ze heel veel trainen. Een typerende groep hierbij zijn de personen die starten om snel breed te worden. Over het algemeen zijn dit jongens tussen de 18 en 26 jaar. Veel trainen in het begin kan erg schadelijk zijn voor je lichaam. Bovendien is de kans dat je het niet zolang volhoudt groter. Zo kan het gerust voorkomen dat je een enthousiaste klant ineens niet meer ziet. Ken jij zo’n (over)enthousiasteling?


Hoe ga je om met een (over)enthousiaste klant?

Het helpt wanneer je deze klant duidelijk maakt hoe een juiste trainingsopbouw eruit ziet. Heel veel trainen leidt niet altijd tot de beste resultaten. Bovendien is het niet zinvol op de langere termijn. De klant heeft een realistische doelstelling nodig. Breed worden is namelijk niet iets wat in 3 weken gedaan is. Werk met één bepaalde trainingsmethode en varieer dus niet meteen te veel. Doseer de afwisseling in je oefeningen en zorg dat je deze eerst goed beheerst.


De criticus

Je hebt bepaalde mensen waar niet veel goed is. Er is altijd iets te verzinnen waar op een bepaalde manier commentaar op is. Het commentaar kan gaan over de muziek in de sportschool, een kapot toestel, de temperatuur in de fitnessruimte of er wordt te weinig resultaat gehaald. Misschien hangen er wel tips in je sportschool over je eetgedrag. Volgens de criticus ontbreken er bijvoorbeeld bepaalde tips die er niet opstaan. Vaak zat heb je enorm veel baat bij deze typen klanten en geven ze misschien informatie waar je nog aan gedacht had. Ken jij iemand die behoorlijk kritisch is?


Hoe ga je om met de criticus?

Een criticus moet je net als alle andere type klanten serieus nemen. Misschien is de kritiek echt terecht en geeft het dus informatie waarmee we iets kunnen. Soms helpt het ook om de oplossing bij deze persoon te leggen. Je legt het probleem dus voor aan de klant. Misschien vraag je wel iets waar de persoon zelf eigenlijk ook geen kant en klaar antwoord op heeft. Misschien bedenkt de criticus wel om de volgende keer weer meteen iets te zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.