Hoe kies je jouw perfecte loopschoen?

Hardlopen is super leuk! Alleen hoe weet je in vredesnaam wat voor schoen je moet hebben? Het kan zijn dat je net begint met hardlopen. Je raapt jezelf bij elkaar om eens een paar loopschoenen te gaan kopen. Het is maar goed dat er een verkoper in de buurt is, want je ziet door de bomen het bos niet meer. Je hebt een enorme hoeveelheid aan keuzes. We gaan ervan uit dat de verkoper er meer verstand van heeft dan jij. Toch kan het zijn dat de verkoper niet het beste advies geeft, waardoor jij niet op de voor jou beste schoen gaat lopen. Het is daarom handig als je van te voren rekening houdt met een aantal criteria. Je kunt dan veel beter jouw perfecte loopschoen uitkiezen, zonder dat je volledig afhankelijk bent van de verkoper.

Pasvorm

Pasvorm alleen is niet voldoende. We bedoelen uiteraard een juiste pasvorm. De pasvorm is niet zichtbaar, maar wel essentieel. Maar wat is nu een juiste pasvorm? Je moet dan letten op een aantal punten. We hebben de belangrijkste op een rijtje voor je gezet.

  • Bij het staan in de schoen met losse veters, mag er tussen de zijkanten van de hielkap geen ruimte zijn voor een vinger. De schoen mag niet slippen als je wandelt
  • De breedte van de hielkap moet overeenkomen met de breedte van de hak
  • Er is zo’n halve cm ruimte tussen de grote teen en de schoen. Het is belangrijk dat je de tenen kunt bewegen
  • De voet moet niet kunnen schuiven in de schoen, dus ook de voorvoet moet omsloten worden door de schoen
  • Voor een goede pasvorm is het aan te raden om ze aan het eind van je dag te passen. Wanneer je gaat hardlopen, zal de voet in lengte en breedte vrijwel gelijk zijn


Voetafwijking

Het is erg handig als je weet wat voor type voet je hebt. Mijn type voet, HUH? Je type voet ja. Deze kun je opmeten bij een speciaalzaak. Er zijn simpel gezegd een vijftal types te onderscheiden: de normale voet, de platvoet, de knikvoet, de holvoet en de knikplatvoet. De kans bestaat dat er binnen het assortiment een viertal schoenen zijn: de neutrale schoen, de lichte antipronatie schoen (voorkomt deels dat je voet te ver naar binnen beweegt), de antipronatie schoen (voorkomt dat je voet te ver naar binnen beweegt) en de antisuppinatie schoen (voorkomt dat je voet te ver naar buiten beweegt). Wanneer je het type voet weet, kun je veel gerichter aangeven waar je naar op zoekt bent.


Gewicht

Hardlopen geeft een andere belasting op je lichaam dan wandelen. De schokken die ontstaan bij het neerkomen zijn heftiger en moeten goed opgevangen kunnen worden. De schokmate hangt aan de ene kant af van je loopsnelheid en aan de andere kant van je gewicht. Zwaardere mensen hebben in de regel een zwaardere schoen nodig dan lichtere mensen. Het is goed om van te voren te weten waar dit opvangen van de schokken gebeurt.

  • In de schoen zelf: schokdemping vindt plaats in de inlegzool, tussenzool en slijtzool
  • In de gewrichten, spieren en pezen: denk aan heup, knie, bekken en het kraakbeen in de ruggenwervels. Maar ook pezen en spieren van je onderbeen, romp en voet
  • De ondergrond: denk aan gras, zand of bosgrond


Ondergrond

Je kunt vast wel begrijpen dat de ondergrond waarop je gaat lopen erg bepalend is voor het type schoen dat je moet hebben. Een simpel voorbeeld is een aangepaste slijtzool. Handig wanneer je in de modder loopt, in de sneeuw, op het asfalt of in het zand. Geef bij de verkoper altijd aan waar je wilt gaan lopen. Vaak staan de schoenen die geschikt zijn voor een bepaald type ondergrond bij elkaar.


Trainingsfrequentie en trainingsdoel

Als je meer loopt, zullen je schoenen sneller slijten. Dat is geen moeilijke wiskunde. En toch is het belangrijk dat je weet hoe vaak je gaat lopen. Meer lopen betekent echt dat je een betere schoen nodig hebt. De kans op klachten is groter als je meer loopt, dus moet je niet op je wandelschoenen gaan hardlopen. Koop specifieke hardloopschoenen. Of je nu recreatief of prestatief loopt, neem geen genoegen met het lopen op je wandelschoenen. Hierdoor ontstaan vervelende blessures die we in het volgende kopje opsommen. Ga echt voor schoenen die bestemd zijn voor het hardlopen. Deze zijn voorzien van speciale onderdelen en voldoen aan de eigenschappen waarmee de schoen veel beter bestand is tegen schokbelasting. Want deze is vele malen groter bij het hardlopen.


Wat is nog meer belangrijk om te weten?

Teveel hardlopen, te weinig rust of te intensief trainen gaat gegarandeerd tot blessures leiden. Blessures kunnen o.a. ontstaan door afwijkingen in je lichaam. Misschien heb je O-benen, X-benen, een gebrek aan lenigheid, last van doorgezakte voeten of heb je te weinig spierkracht. Spierkracht van je core en benen gaat je namelijk echt helpen. Het hebben van een afwijking maakt het hardlopen een stuk lastiger. Andere blessures die kunnen ontstaan zijn: achillespeesontsteking, shinsplints, springersknie, lopersknie en rug- en heupklachten. Laat dit je vooral niet tegenhouden want hardlopen heeft enorm veel voordelen. Het lopen op de juiste schoen is alleen erg belangrijk wanneer je blessures wilt voorkomen. Zoals je nu weet gebeurt er veel in het lichaam wanneer je met de voeten op de grond neerkomt. De schoen en de gewrichten moeten deze klappen goed op kunnen vangen. Je kunt deze schokbelasting verminderen door:

  • een juiste looptechniek toe te passen
  • goede loopschoenen te dragen
  • op een zachte ondergrond te lopen
  • je spieren te trainen en ze tijdens herstel de kans geven om te groeien door rust en voeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.