Trainingsgroepen

Wanneer je traint, heb je als het goed is een bepaald doel. Je wilt beter worden in je sport. Je wilt sterker worden. Je wilt 10 kg afvallen of wilt alleen wat lekkerder in je vel zitten. Alleen wat is training nu eigenlijk? Onder training wordt verstaan dat je planmatig aan het oefenen bent om je prestatie te verbeteren. Waar de één zijn prestatie in het zwembad wilt verbeteren, wilt de ander dit met fitness in de sportschool. Misschien doet een zwemmer ook wel aan fitness, zodat hij meer kracht opbouwd voor zijn vlinderslag. Het gaat erom dat er vier trainingsgroepen zijn wanneer we het hebben over training. Elke trainingsgroep richt zich op bepaalde prestatiebepalende factoren. Tijdens je training leg je het accent op één of meerdere van deze trainingsgroepen. Vaak is er een combinatie, alleen is er sprake van een bepaald hoofddoel of accent. De vier trainingsgroepen die we onderscheiden zijn: techniek, tactiek, mentaliteit en conditie.

Variatie, herhalen, verbeteren, intensiveren en optimaliseren zijn dingen die nodig zijn om progressie te blijven boeken. Lees ook het artikel over ‘’supercompensatie’’ om hier nog meer leuke informatie van te krijgen. Na het lezen van dit artikel willen we je vragen om eens naar de inhoud van je training te kijken. Stel jezelf de vraag welke trainingsgroepen van toepassing zijn. Als je deze hebt, leg je het accent eens op een andere trainingsgroep. Focus je hier voor 100% op. Sporten wordt daardoor leuker en leerzamer. Bovendien heeft dit een positieve invloed op je prestatie!

Slimmer worden in trainen!

In dit artikel gaan we dieper in op elke trainingsgroep. Je krijgt inzicht wat het nu eigenlijk is en we geven je enkele voorbeelden. De achterliggende gedachte van dit artikel is dat je slimmer wordt in je training.

Techniek

Voordat we uitleggen wat precies onder techniek verstaan wordt, is het goed te weten dat techniek betrekking heeft op bewegingsvaardigheden en coördinatie. Bij coördinatie is een goede samenwerking tussen zenuwstelsel, zintuigen en spieren erg belangrijk. Je lichaam is dan in staat om bewegingen economisch en nauwkeurig uit te voeren. Als we meer naar een betekenis gaan kijken van techniektraining, zou je het volgende kunnen zeggen: ‘’ Techniektraining is het in de praktijk oefenen van een bepaalde beweging. De bedoeling is dat je de beweging zo doelmatig en economisch mogelijk uitvoert ‘’ Een voorbeeld: een voetballer heeft meerdere bewegingsvaardigheden nodig bij het voetballen. Zo moet hij schieten, koppen, passen, dribbelen, sprinten etc. Er is een bepaalde balans nodig om goed te kunnen passen bijvoorbeeld. Kracht en snelheid zijn ook elementen die super belangrijk zijn om je techniek te verbeteren. Dit vormen voorwaardes om goede bewegingseigenschappen te bewerkstelligen. Een ander voorbeeld is dat een kind van 9 jaar geen vlinderslag kan uitvoeren in het zwembad. Deze slag is technisch veel te moeilijk. Het jonge kind mist de nodige kracht en snelheid.


Tactiek

Tactiek is het planmatige in een wedstrijd. Het is afgestemd op je eigen prestatievermogen. Ten tweede op die van eventuele medespeler(s) en eventuele tegenstander(s). Als laatste op de uitwendige factoren zoals publiek en omgeving. De betekenis van tactiektraining luidt als volgt: ‘’ Tactiektraining is het in de praktijk oefenen met een bepaalde strategie t.o.v. bijvoorbeeld je tegenstander ‘’ Tijdens je krachttraining zal deze trainingsgroep niet echt aan bod komen. Hij komt vooral voor bij spelsporten. Een voorbeeld: Joop heeft veel wielertalent en rijdt hele snelle tijdritten. Tijdritten staan erom bekend dat je vooral tegen jezelf rijdt. In normale wielerwedstrijden begint Joop veel te enthousiast. Hij zou zijn krachten beter kunnen sparen. Het gaat erom dat de snelste of sterkste persoon niet altijd wint, maar vaak juist de slimste.


Mentaliteit

Bij mentaliteit gaat het om eigenschappen die te maken hebben met de psyche. Voorbeelden van deze eigenschappen zijn: concentratie, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, inzet, motivatie, samenwerking, zelfbeheersing, sportiviteit etc. Mentale training heeft de volgende betekenis: ‘’ Mentale training is het in de praktijk leren omgaan met concentratie, inzet, motivatie en andere eigenschappen die te maken hebben met je psyche ‘’ Mentale training is een belangrijk onderdeel van de voorbereiding op trainingen en wedstrijden. De ene sport brengt meer van deze wilaspecten met zich mee, dan andere sporten. Een voorbeeld: Iemand die een triatlon doet, moet naast uithoudingsvermogen en techniek over voldoende motivatie en doorzettingsvermogen beschikken om een goede prestatie neer te zetten. Hiervoor is niet alleen techniektraining belangrijk, maar dus ook mentale training.


Conditietraining

Het gaat bij conditie om alle prestatiebepalende bewegingsvaardigheden en het benutten van deze vaardigheden met hulp van mentale en persoonlijke eigenschappen. Een meer gerichte betekenis van conditietraining is: ‘’ Conditietraining is het in de praktijk oefenen met kracht, lenigheid, uithoudingsvermogen, coördinatie en snelheid met als doel om je prestatie te verbeteren ‘’ Een voorbeeld: Iemand die veel aan krachttraining doet, zal zich vooral richten op het onderdeel kracht van de conditie. Een turnster zal zich vooral op de lenigheid moeten richten en een sprinter op snelheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.