Chocola

Vrouwen en chocola, een combinatie die over het algemeen behoorlijk goed samengaat. In deze blog lees je hoe het precies zit met chocola. Is het slecht voor je? Kan ik er verslaafd aan raken? Buikspieren.nl geeft antwoord op dit soort vragen. Veel mensen weten niet dat chocolade duidelijk een aantal positieve effecten heeft op de gezondheid.

De blauwe bes is rijk aan anti-oxidanten. Chocola is nog zo’n product dat rijk is aan anti-oxidanten. We hebben het dan wel over niet of nauwelijks bewerkte chocola, ofwel donkere (pure) chocola. Hier is geen melkpoeder aan toegevoegd. Chocola heeft nog meer positieve effecten op het lichaam. Zo houdt het bijvoorbeeld je hart gezond, helpt het bij het behoud van een gezond gewicht en het heeft een ontstekingsremmende functie. Lees verder waarom het belangrijk is dat je geregeld chocola eet.

Verlaagd de bloeddruk

Pure chocola is rijk aan anti-oxidanten. Anti-oxidanten zijn verantwoordelijk voor het vormen van stikstof en monoxide. Stikstof is een natuurlijk gas, net als zuurstof. Het komt voor in de lucht. Beide stoffen worden gevormd door anti-oxidanten. De naam ‘’anti-oxidanten’’ is een verzamelnaam voor stoffen zoals de vitamines E en C, spoorelementen zoals seleen en bioactieve stoffen. Ze beschermen het lichaam tegen beschadigingen en vrije radicalen. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die schade kunnen aanrichten bij cellen en weefsels. Stikstof monoxide zorgt ervoor dat bloedvaten meer open staan en ontspannen. Door de anti-oxidanten verbetert ook de stroming van je bloed.

Verlaagd het cholesterol gehalte

Flavonoïden zijn anti-oxidanten en zijn van nature aanwezig in plantaardige producten. Het cacao in chocola bevat deze flavonoïden. Ze zorgen ervoor dat het goede (HDL) cholesterol stijgt en het slechte (LDL) cholesterol daalt. Misschien weet je inmiddels dat het HDL goed is aangezien zij cholestrol juist afvoeren. De stijfheid van de slagaderen en witte bloedcellen die aan de bloedvaten blijven plakken spelen een belangrijke rol bij verkalking van aderen. Het LDL is schadelijk omdat het zich afzet tegen de binnenwand van slagaders, waardoor deze o.a. dicht kunnen slibben. Flavonoïden zorgen er ook voor dat bloedvaten verwijden en het bloed dunner wordt. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Bovendien reageren mensen die veel flavonoïden binnenkrijgen beter op insuline. Dat zorgt ervoor dat mensen minder kans hebben op diabetes type 2.

Verbeterd de hersenfunctie

Niet alleen je hart profiteert van het eten van chocola. Je hersenen profiteren er ook van. Naast het verlagen van het slechte cholesterol, zorgen de flavonoïden ervoor dat je spiercellen van de bloedvaten in de hersenen ontspannen, waardoor de hersenen beter worden doorbloed. Hierdoor werkt je geheugen ook beter. Het helpt je dat ene telefoonnummer, de laatste 3 boodschappen op het lijstje of de naam van die leuke jongen beter te onthouden.

Chocola maakt je blij

Je weet nu dat het cacao in chocola rijk is aan flavonoïden. Naast de flavonoïden bevat het cacao ook veel phenylalaline. Dit is één van de essentiële aminozuren. Dit betekent dus dat het lichaam het  aminozuur niet zelf kan aanmaken. Ze zijn o.a. nodig voor de aanmaak van neurotransmitters in de hersenen. Phenylalanine wordt in je lichaam omgezet in dopamine. Dopamine is een neurotransmitter en wordt in de hersenen gemaakt. Het wordt ook wel het ‘’gelukshormoon’’ genoemd. Dit komt omdat je bij voldoende aanmaak van dopamine een gevoel van blijdschap en genot krijgt. Daarnaast stelt dopamine je in staat om betere keuzes te maken en verhoogt het vooral het libido bij mannen. Onvoorstelbaar dat bepaalde stoffen je gevoel beïnvloeden. De stof ‘’fenylethylamine’’ kan je zelfs een verliefd gevoel geven.

Nog meer redenen om meer chocola te gaan eten

Chocola heeft naast alle bovengenoemde voordelen nog een aantal positieve eigenschappen, waarvan we niet willen dat ze aan je voorbij gaan.  
  • Het bevat verschillende vitamines. Vitamine A, B12, D en E met ieder zijn eigen positieve eigenschap.
  • Belangrijke mineralen zoals koper en magnesium
  • Goed voor de huid
  • Anti-bacteriële werking
  • Flavonoïden helpen bovendien om: veroudering tegen te gaan, de structuurvan bloedvaten te beschermen, de bloedsomloop te verbeteren, het lichaam te beschermen tegen schadelijke processen en oxiderende stoffen
 

Wat is de dagelijkse hoeveelheid?

Je begrijpt vast wel dat het niet echt handig is als je de hele dag door chocoladerepen aan het nuttigen bent. We advsieren voor een goede bijdrage aan je gezondheid, om zo’n 15 gram per dag te eten. Dit zijn ongeveer 3 kleine blokjes. Om de beste effecten te hebben, adviseren we chocola met een cacaopercentage van 80% of meer (meer cacaomassa en het liefst cacaopoeder). Het wordt pure chocola genoemd als de chocolade voor 54% uit cacao bestaat. De bittere smaak van pure chocola is iets waar je aan zult moeten wennen. Houd vooral het gehalte aan toegevoegde suiker in de gaten. Daardoor gaan grotendeels de gezondheidsvoordelen van chocola verloren. Pure chocola met een hoog percentage aan cacao vult daarnaast behoorlijk de maag en geeft voldoende verzadiging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.