Begin met goede oefeningen

Google

Pas je voeding drastisch aan

Google

Volg zeker ons stappenplan!

Google

Op buikspieren.nl leer je alles over buikspieren!

Buikspieren hebben we allemaal, al zijn ze bij de één een stuk beter zichtbaar dan bij de ander. De spieren zijn vooral van belang om onze romp goed te kunnen bewegen en stabiel te houden. Daarnaast zorgen buikspieren voor een verzorgd uiterlijk, bijvoorbeeld wanneer je tijdens de zomermaanden over het strand loopt. Iedereen wil wel strakke buikspieren hebben. Helaas lukt het veel mensen maar niet om het laatste stukje vet op de buik weg te krijgen. We willen er samen met jou voor gaan zorgen dat je eindelijk van dit buikvet afkomt!

 

De rechte- en schuine buikspieren

Wat zijn buikspierenDe rechte buikspier (Rectus Adbominus) herkennen we over het algemeen het best. Deze spier zit aan de voorkant van je buik. De rechte buikspieren zorgen er onder andere voor dat we de mogelijkheid hebben om onze borst naar het bekken te bewegen. We gebruiken deze spieren bovendien op het moment dat we vanuit een liggende houding omhoog willen komen. Dit zie je terug in de oefeningen die je kunt doen om de spieren te kweken. Je doet dan een crunch of een sit-up. Over het algemeen maakt deze oefening een belangrijk onderdeel uit van de verschillende buikspierschema’s.

Naast rechte buikspieren bestaan er ook schuine buikspieren. Het is van belang om ze allebei goed te trainen. De schuine buikspieren zorgen voor een stabiel geheel, maar maken het ook mogelijk om het bovenlichaam te draaien. Met een stevige set schuine buikspieren zorg je ervoor dat je minder snel last zal krijgen van problemen in je rug. Bovendien is de kans op blessures in een groot deel van je lichaam een stuk minder groot.

 

Welke voordelen bieden buikspieren?

Train je je buikspieren al, of ben je van plan dWelke voordelen bieden buikspierenaar binnenkort mee te gaan starten? Je zorgt voor een aantal aantrekkelijke voordelen. Uiteraard ga je er mooier uitzien wanneer je buikspieren zichtbaar worden, maar je zorgt er daarnaast voor dat je veel minder snel last zal hebben van rugklachten. Bovendien wordt je lichaam als geheel sterker en soepeler en zal je merken dat je een stuk beter in je vel zit. Het is wat dat betreft een goed idee om je buikspieren te trainen, aangezien je op die manier kunt profiteren van een aantal verschillende voordelen.

Je kunt je buikspieren gewoon thuis trainen, maar je kunt dat ook in de sportschool doen. Probeer in ieder geval altijd uit te gaan van een degelijk trainingsschema, op basis waarvan je ervoor zorgt dat je de verschillende buikspieren op een effectieve manier traint. Hierdoor wordt je steeds een stukje sterker en krijg je bovendien een slanker en mooier postuur. Hieronder vind je een opsomming van verschillende belangrijke voordelen bij het hebben van buikspieren!

Het slanke en mooie postuur vormt voor veel sporters een belangrijke motivatie om de buikspieren te trainen. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien de buik een centraal punt vormt binnen ons lichaam. Op het moment dat je de buikspieren aanspant ga je op een mooie manier rechtop staan, waardoor je ook voorafgaand aan het trainen al kunt ontdekken dat het effectief zal zijn. Ga maar eens voor de spiegel staan en span je buikspieren aan. Je zal merken dat je er meteen slanker en mooier uit komt te zien. Het is wat dat betreft meer dan de moeite waard om ze te gaan trainen.

Bovendien zorgt het trainen van je buikspieren ervoor dat je minder snel last zal hebben van rugklachten. Je moet je voorstellen dat je buik en je rug er samen voor zorgen dat je rechtop kunt staan en dat je dat op een stabiele manier doet. Op het moment dat je sterke buikspieren hebt zal je last minder druk op zich krijgen, waardoor je ook minder snel zorgt voor een overbelasting. Wat dat betreft is het ook uit medisch oogpunt verstandig om je buikspieren te trainen.

Je zal daarnaast merken dat je op een meer soepele en sterke manier in je schoenen komt te staan, op het moment dat je besluit je buikspieren te gaan trainen. Je buik wordt een stuk strakker en er komt minder druk te staan op je rug, maar ook de rest van je lichaam zal het merken. Je kunt je op een meer stabiele en daarmee soepele manier bewegen en je voelt je een stuk sterker. Bovendien ontdek je tijdens het trainen van je buikspieren hoe lekker het kan zijn af en toe even goed te zweten.

Al met al zorg je er met je buikspieren voor dat je een stuk lekkerder in je vel komt te zitten. Je kunt rechtop gaan staan en lopen en je zal merken dat je een stuk sterker overkomt. Ga een avond stappen of loop over de boulevard en ontdek op die manier dat het trainen van je buikspieren misschien onzichtbaar lijkt onder een T-shirt of andere kleding, maar dat anderen wel degelijk zien dat je een stuk sterker geworden bent.