Hardlopen

Hardlopen is hot en de kans dat dit zo blijft is behoorlijk groot. Veel mensen starten ermee omdat ze aan hun fitheid willen werken. Een andere groep gaat hardlopen omdat ze willen afvallen. Enkele voordelen van het hardlopen zijn: het is niet moeilijk, je verbrandt behoorlijk wat calorieën, je bent niet afhankelijk van iemand anders en je kan het op ieder moment van de dag doen. Genoeg goede redenen dus om ermee te starten.

Er worden echter nog teveel (beginners) fouten gemaakt die echt niet nodig zijn. Zo zal een deel van de hardlopers na verloop van tijd stoppen omdat ze te weinig of geen vooruitgang boeken. Dit kan het gevolg zijn wanneer je te lang en te vaak hetzelfde rondje loopt. Je lichaam past zich makkelijk aan op de inspanning en wordt onvoldoende geprikkeld. In dit artikel gaat Buikspieren.nl in op veel gemaakte fouten. Het zijn redenen waarom er blessures ontstaan of er te weinig progressie is. Maak jij één of meerdere van deze fouten? We zijn erg benieuwd!

Warming-up overslaan

Je denkt dat hardlopen direct uit je werk geen kwaad kan, zonder een goede warming-up te doen. Dit kan het absoluut wel. Een goede warming-up is essentieel voor het lichaam en kost echt niet veel tijd. Het bereid je lichaam voor op het daadwerkelijke hardlopen. Je ademhaling past zich aan en je doorbloeding komt op gang. Ook ben je een stuk minder snel buiten adem. Wanneer je de warming-up overslaat, gaan je benen dit de dag naderhand echt niet leuk vinden. Met een goede warming-up voorkom je een boel ellende en bovendien loop je een stuk beter.


Je bent negatief

Kritisch naar jezelf zijn is iets was mag. Alleen veel mensen zijn niet kritisch maar juist negatief. Je vindt dat je tempo niet goed is. Je techniek is niet goed. Je loopt te kort of juist te lang. Of je balans is niet goed. Het zijn allemaal dingen die je jezelf kunt wijsmaken als je gaat hardlopen. Misschien noem je jezelf een trage slak. Het is knap lastig om jezelf op deze manier te motiveren. We raden je dus aan om niet zo streng te zijn voor jezelf. Als je net begint, kun je niet van jezelf verwachten dat je meteen 10 km kunt lopen zonder enige moeite. Probeer positief te zijn. Als je werkt met een doordachte opbouw, zul je snel merken dat je vooruitgang boekt.


Je hebt een blessure maar loopt door

Het kan zijn dat je een blessure hebt en dat je deze eruit denkt te lopen. Bij het hardlopen belast je een boel spieren. De klap op je lichaam is dus behoorlijk groot. Als je blessures hebt, is het verstandiger om dus juist niet te gaan hardlopen. Grote kans dat gerichte krachttraining je beter helpt om te herstellen van je blessure. Wacht met hardlopen tot je volledig hersteld bent.


Niet aan krachttraining doen

Het doen van krachttraining kan je loopprestatie behoorlijk verbeteren. Er worden veel spieren belast bij het hardlopen. Een goede core-stability helpt je balans te verbeteren waardoor je veel stabieler bent bij het lopen. Ook het hebben van meer beenkracht kan het afzetten stimuleren. Je kunt die laatste meters misschien nog wat extra versnellen.


Te snel en te veel lopen

Misschien heb je de dag erna nergens last van en besluit je om weer te gaan hardlopen. Mogelijk met een nog hogere snelheid. De kans is groot dat je jouw lichaam overbelast. Dit zorgt juist voor een negatief effect op je loopprestatie. Je lichaam is nog aan het herstellen, waardoor het oorspronkelijke uitgangsniveau nog niet bereikt is. Het principe van supercompensatie wordt hierdoor juist tegengegaan. Zorg dat je op tijd je rust pakt. Loop op een tempo dat je eerst goed kunt volhouden. Ga daarna eerst langer lopen.


Teveel bezig zijn met je mooie outfit

Je bent enthousiast als je begint en besluit een mooie sportoutfit te scoren voor het hardlopen. Je vindt dat hier een paar mooi schoenen bijhoren. Het klinkt stom maar misschien ben je te veel bezig met hoe je eruit ziet bij het hardlopen. Misschien draag je te kleine schoenen, maar draag je deze omdat ze shinen. Te kleine schoenen kunnen veel pijn veroorzaken op de langere termijn. Het is verstandig om naar een speciaalzaak te gaan waar je voet in de lengte en breedte opgemeten kan worden. Je bent dan bezig om verstandig te gaan hardlopen. Draag ook kleding die geschikt is voor het hardlopen. Het hoeft er niet mega modieus uit te zien.


Jezelf vergelijken met andere hardlopers

Misschien heb je het zelf wel eens meegemaakt. Iemand loopt je in het bos of op straat vrij snel voorbij. De moed zakt je een beetje in de schoenen. Misschien komt het innerlijke stemmetje weer naar boven die je behoorlijk onderuit haalt. Ook als anderen wel aan wedstrijden mee gaan doen, hoeft dat niet te betekenen dat jij dit zelf ook moet gaan doen. Vergelijk jezelf niet met anderen. Blijf bij je eigen niveau van lopen. Daag jezelf uit. Laat niemand jou uitdagen. Het moet leuk zijn als je het vol wilt houden.


Je eet niks na de training

Je denkt dat eten na je goede hardloopprestatie stom is. Je denkt dat alles er weer aan komt. Misschien weet je eigenlijk wel dat eten belangrijk is na de training maar doe je het bewust niet omdat je wilt afvallen. Het kan zijn dat je dit denkt. Je moet echter weten dat voeding essentieel is voor je herstel. Het zal je energievoorraad weer aanvullen wat je volgende prestaties echt gaat bevorderen. Harder en verder lopen zorgt voor nog meer verbranding en is dus nog gunstiger als je de wens hebt om die 5 kg kwijt te raken. Wij raden je aan om vooral de koolhydraatvoorraad binnen 1,5 tot 2 uur weer aan te vullen.


Je hebt geen horloge om

Om te weten of je voldoende vooruitgang boekt, gaat het je absoluut helpen als je weet hoe lang je op een bepaalde snelheid kunt lopen. Ook hoe lang je over een bepaalde afstand doet. Een simpele sporthorloge is goed zat hiervoor. Zeker in de beginfase zal je nog niet hele afstanden volledig kunnen hardlopen. Het is dan beter om het hardlopen in blokken op te bouwen. Zo begin je bijvoorbeeld eerst met 3 min wandelen, waarna je 3 min gaat hardlopen. Je moet wel heel goed kunnen tellen en multitasken als je dit zonder horloge allemaal wilt gaan doen. Vooral niet doen dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.